torsdag 10. juni 2010

Gruppe H.

Spania
• Honduras
• Sveits
• Chile

Her tror jeg vi har en gruppe hvorfra vi kommer til å se mye glimrende fotball, kanskje noen av de mest underholdene kampene i gruppespillet. Spania er selvsagt soleklare favoritter, og de kan fort stå med 9 poeng når sluttspillet begynner. Chile er ett av de lagene som jeg gleder meg mest til å se. Har ikke sett så mye av Chile, men har sett noen av spillerne på diverse runder med Eurogoals på Eurosport, et glimrende program å benytte tidligkvelden på vinteren å se på. Honduras tror jeg også blir ett spennende innslag, selv om de kom til VM med liten margin. Hitzfeld og Sveits som gruppens noe grå og kjedelige alibi.


Spania er kanskje den største favoritten til å heve det flotte trofeet etter finalen 11. juli. De har verdensklassespillere i alle posisjoner, og skulle noen bli skadet, eller måtte stå over av andre grunner, har de en benk som er stappfull av like gode erstattere. Rekker ikke Iniesta første kamp, kommer Fabregas inn, ikke akkurat betraktelig svekket, spør du meg. Bakerst har de Casillas, som er kaptein og en av verdens beste keepere. Synes jo at jeg har hørt om denne mannen siden sent 80-tall, og det er ikke så lagt unna heller. Unggutten som debuterte og siden (med korte unntak) har hatt plassen på Real Madrid har også i mange år vært Spanias ubestridte nr. 1. Forsvaret bestående av Ramos, Piquè, Puyol og Capdevila er turneringens beste. Bortsett fra Puyol er de alle farlige offensivt også. Spesielt Capdevila kan bli en farlig mann på frispark. Midtbanen er et kapittel for seg selv og de har så mye å ta av at det nesten er hinsides. Helt fremst har de to verdensklassespisser med en utrolig arbeidskapasitet, og det lukter mange mål av duoen Torres/Villa. Laget trenes av ringreven Del Bosque, som har vært uheldig og måtte pakke snippesken i Real Madrid to ganger. Forbannelsen er også brutt for Spania, og de har sikkert lavere skuldre i denne turneringen enn hva de har hatt de andre gangene de har vært favoritter, etter å ha vunnet EM i 2008. I utgangspunktet mener jeg Spania er VMs klart største favoritt, men det fascinerende med fotball er jo at alt kan skje. Man kan ha en svak dag, man kan ha uflaks, eller man kan ha en svak dommer. Men at de går videre fra denne gruppen er jeg villig til å satse mye på.

Honduras er med for første gang siden 1982, og i tillegg til svak innsats da, har de en noe broket landslagshistorie. I 1969 utløste en landskamp mellom Honduras og El Salvador krig som krevde rundt 2000 menneskeliv før støvet la seg. Det var jo også El Salvador de slo i den siste og avgjørende kampen i kvalifiseringen, samtidig som de fikk nødvendig hjelp fra USA med en overtidsscoring mot Costa Rica, fire minutter på overtid. Det er etter hvert en del spillere fra Honduras som har kommet til europeisk fotball, og de største stjernene er spillere fra europeisk liga. Den største er kanskje Wilson Palacios som spiller i Tottenham, og kommer til å bli en viktig brikke på midtbanen. Fremme har de Carlos Pavon og David Suzoa. Førstnevnte er en hjemlig spiller på 36 år, som er tidenes mest-scorende for Los Catrachos. Laget trenes av colombianeren Reinaldo Rueda, som har trent laget siden 2007. Jeg tror Honduras blir ett hyggelig bekjentskap, men jeg tror ikke de kvalifiserer seg videre.

Sveits er igjen med i VM. De har som regel vært med de siste gangene, uten å gjøre så mye ut av seg. I Tyskland 2006 ble de sågar utslått uten å ha sluppet inn ett eneste mål, slå den. Når vi er inne på artigheter, så kanskje det er noen som vet hvilken spiller som har tapt en Wimbledon finale i tennis uten å ha tapt game i egen serve? Svar kan sendes til meg, og er det noen bekjente som for korrekt først, skal vedkommende få en halvliter av meg ved anledning. Nok om tennis, oste- og klokkelandet (osteklokkelandet) har noen gamle ringrever som har vært med lenge. Sebastien Frei opplevde et skuffende EM på hjemmebane da han ble skadet allerede i første kamp. Hen er vel heller ikke like god som da han spilte i Frankrike. Philip Senderos er bauta i forsvar og Hakan Yakin er fortsatt med på midtbanen. De kvalifiserte seg forholdsvis komfortabelt fra en forholdsvis komfortabel gruppe. Men de tapte blant annet mot Luxembourg hjemme, så når de er dårlige, kan de virkelig være dårlige. De trenes av Ottmar Hitzfeldt, taktiker av rang, og dette er hovedgrunnen til at de kan være med å kjempe om en annenplass. Når alt kommer til alt, tror jeg sveitserne kommer til kort og at de må ta til takke med en plass utenfor de to beste i gruppen.

Chile er et lag som jeg har meget store forhåpninger. Det lange og smale landet som ligger vest for Andesfjellene har ikke den stolteste VM-historien, men fikk bronse i 1952. Nå er de med for første gang siden 1998, hvor de tapte 1-4 for Brasil i 8-dels finale. Jeg var så heldig å ha en chilensk kelner da jeg var ute og spiste med min kone på arakataka sist lørdag, og han var meget positivt innstilt før mesterskapet. Han mente det var en klar fordel at Chile denne gangen ikke hadde stjerner som Salas og Zamorano, som de hadde sist, da det visstnok ble for mye fokus på disse. Både fra dem selv og fra resten av landet. La Roja hadde en imponerende kvalifisering hvor de endte poenget bak Brasil. De vant mange kamper på bortebane, noe som viser styrke i forhold til det å spille VM langt hjemmefra. De er bra besatt på alle plasser, med kaptein Claudio Bravo mellom stengene.. Forsvaret er solid, med flere spillere som spiller i europeiske ligaer. Midtbanen er kanskje den svakeste lagdelen for chilenerne. Fremme har de en trio som jeg tror man lett kan forelske seg i. Alexis Sanchez, Esteban Paredes og Humberto Suazo, med Matias Fernandez som en hengende spiss/offensiv midtbane bak disse igjen. Humberto Suazo tror jeg kan være et godt langskudd hvis man ønsker å sette noen penger på toppscorer i VM. De trenes av den meget kompatible argentiner Marcelo Bielsa. El Loco er kjent for å ta mye av pressens oppmerksomhet bort fra sine spillere, noe som ikke nødvendigvis trenger å være så dumt. Han er en taktiker av rang og liker å spille en forholdsvis offensiv og gøyal form for fotball. Jeg tror Chile tar seg videre fra denne gruppen, og fort kan bli denne turneringens kjæledegge.

Kamper gruppe H:

Honduras – Chile 1-3
Spania – Sveits 4-1
Chile – Sveits 2-1
Spania – Honduras 2-0
Chile – Spania 1-3
Sveits – Honduras 2-2

Tabell:
1. Spania 9-2 9
2. Chile 6-5 6
3. Sveits 4-8 1
4. Honduras 3-7 1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar