torsdag 10. juni 2010

Gruppe C

England
• Algerie
• USA
• Slovenia

Her har jeg ett stort håp, og det er at England som best blir nummer tre. Jeg håper av hele mitt hjerte at de ryker ut før sluttspillet tar til. Jeg elsker engelsk klubbfotball og turer til balløya, men når det gjelder landslaget deres, så passer vi bare ikke sammen. Den ukuelige arrogansen og troen på at de er verdens beste blir for drøy. Men at de ryker ut her, er vel å tro på nissen. Jeg får heller feire når de ryker på straffer i 8-dels- eller kvartfinalen. Ser for meg at Ashley Cole eller Jermaine Defoe blir straffesyndebukker for England denne gangen. Men, jeg tror ikke de vinner gruppa. USA er i mine øyne ett av turneringens mest undervurderte lag, og de blir de som stikker av med puljeseieren.


England holdt jeg sist med da de spilte semifinale mot Tyskland i 1990. Synd for de ’cocky’ engelskmennene at de hadde Peter Shilton i mål i den turneringen, hvis ikke, kunne de fort ha vunnet hele turneringen. At gamle Shilton voktet målet er en av de få tingene man kan kritisere Bobby Robson for i løpet av en meget solid managerkarriere. Etter dette har England vært et lag som jeg innstendig håper kommer til å tape fotballkamper. De ledes nå av Fabio Capello, en trener som ligger helt der oppe blant de store, og statistikken hans med England er glimrende. De gjennomførte en glimrende kvalifisering og endte opp som det laget som scoret flest mål, 34 i tallet. Det eneste tapet kom mot Ukraina i Kiev, da de allerede var klare for sluttspill. Det er ikke noe i veien med spillematerialet til England, kanskje bortsett fra den plassen mellom stengene. Rapportene går på at Robert Green vil vokte plassen i den første kampen, noe jeg synes er feil. Joe Hart har hatt en glimrende sesong i Birmingham, og er hovedgrunnen til at de gjorde en strålende sesong i Premier League. I forsvar er det godt forspent, hvor den svakeste kanskje er høyrebacken, hvor jeg ikke er overbevist om Johnson sin kapasitet, spesielt defensivt. Midtbanen er jo helt i toppklasse, selv om kanskje sliter litt på kantene. På topp har de Rooney, men skulle det skje, som i 2004, at han blir skadet, er det for tynt. Med andre ord, England er avhengig av topp keeperspill, noe jeg stiller meg tvilende til og en skadefri Rooney for å kommer forbi 8-delsfinalen. Håper at Rooney blir skadet kan man jo ikke, så jeg får sette min lit til at Robert Green står i mål, for den mannen lukter det tabber av. Men for all del, England kvalifiserer seg greit til sluttspillet, men ryker som sagt før semifinalen. Men de har de senere årene virket rustne i starten av sluttspill. Dette fortsetter og de taper første kamp mot USA, og vinner således ikke puljen.

Algerie rangerer jeg som det dårligste laget i VM ved siden av New Zealand. De endte helt likt med Egypt, og de to lagene måtte spille en helt avgjørende finale i Khartoum, Sudan for å kunne avgjøre hvem som skulle videre. Laget trenes av Rabah Sadaane, som er inne i sin 4 periode som trener, ikke dårlig det. På samme nivå som Nils Arne Eggen i RBK. De har mange av spillerne sine i Fransk liga, og de spiller en typisk nordafrikansk fotball. Har ikke sett de så mye, men fulgte litt med i Afrika mesterskapet. I semifinalen der møtte de igjen Egypt, men nå tapte de 0-4. I denne kampen avsluttet de med 8 mann, etter at 3 spillere fikk marsjordre. De sliter med disiplinen, og kan lett miste hodet. Så også her har vi ett lag det lukter kort og karantener av, noe som ikke vil gjøre veien til suksess kortere. Ser at den tidligere VM spiller for Tunisia, nåværende kanarifugl (æsj for ett lag), spår at Algerie blir dette VM’s store overraskelse. Som om ikke det å spille fotball for lillestrøm vitner om dårlig nok dømmekraft, så slår han altså til med en slik påstand. Algerie ryker lett ut med 0 poeng i kofferten hjem.

USA mener jeg er ett meget undervurdert lag. Dette er laget som satte en stopper for Spanias lange rekke uten tap, og et lag som har atleter i toppklassen på alle plasser. Det er et lag som løper mer enn noe annet, og som alle lag, i alle idretter fra USA, så har den denne ”GO USA GO” innstillingen. Det blir noe spesielt med når amerikanerne trommer sammen et lag på nasjonalt nivå, de står sammen, bryter på og har en voldsom ”lagstamina”. Laget trenes av Bob Bradely, som egentlig ble ansatt på midlertidig basis. Han var Bruce Arena sin assistent, men har nå fått jobben på permanent basis, etter til dels glimrende resultater. En av de mest spennende spillerne i USA er hans sønn, Michael Bradley som har etablert seg på midtbanen til Borussia Monchengladbach. Han gleder jeg meg til å se mer av i VM. USA har også en av VMs mest stabile keepere. Tim Howard har nå spilt flere sesonger i Everton, utelukkende med keeperspill på høyt nivå. I tillegg har laget solide spiller i Clint Dempsey og Landon Donovan, men jeg tror det er lagmoralen i laget som gjør at USA kan bli en av de virkelig store overraskelsene i sommerens VM. USA vinner gruppen.

Slovenia for meg er Robert Koren og Amir Karic. Førstnevnte har spilt i Lillestrøm, sistnevnte i Ipswich Town. Det første gjør at jeg automatisk tenker fy når jeg tenker på Slovenia, det siste at jeg tenker hurra. Slovenia slo også ut en av mine kjæledegger i play-off, Russland. Så jeg ser på Slovenia med ganske tykke, negative briller. De har en del å bevise i sommer, hvis de skal vinne min gunst. Laget trenes av Matjaz Kek, en mann som har gått gradene ved å trene yngres nasjonal-lag i Slovenia. De spiller en fotball som er litt utypisk for lag som kommer fra det tidligere Jugoslavia, de har orientert seg mer mot tyskland i så måte. Jeg tror Slovenia er for svakt til å gå videre fra denne gruppen, men de bør klare å unngå sisteplassen, som Algeria tar.


Kamper gruppe C:

England – USA 1-2
Algerie – Slovenia 0-1
Slovenia – USA 1-2
England – Algerie 4-0
Slovenia – England 1-3
USA – Algeria 4-1

Tabell:
1. USA 8-3 9
2. England 8-3 6
3. Slovenia 3-5 3
4. Algerie 1-9 0

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar