torsdag 10. juni 2010

Gruppe D

Tyskland
• Australia
• Ghana
• Serbia

Dette er en tøff gruppe, ingen tvil om det. Tyskland er et lag jeg har elsket å hate, helt til VM gikk i Tyskland sist. Det var rett og slett befriende å se ett offensivt satsende Tyskland, med en trener på benken som gikk i treningstøy, heller enn en slipsknute som en galgeknute under ett rødt ansikt og ett defensivt maskinlag. I denne gruppen har vi i tillegg andre offensivt satsende lag som ønsker å spille fin fotball, så her blir det gøy.


Tyskland har mistet Ballack med skade og dette synes de fleste er negativt. Jeg er ikke riktig så sikker på at dette er noen bakdel for Tyskland. Ballack er over middagshøyden, og jeg tror at en spiller som Ozil eller Trochowski kan være vel så god medisin for Tyskland som Ballack ville ha vært. Det kan også bidra til at Schweinsteiger får en enda mer sentral rolle, noe som heller ikke er så verst. Jeg tror heller at det er i lagdelene bak midtbanen at det er Tyskland har de største svakhetene. De har ingen keeper som peker seg ut som en klar førstekeeper. Butt er for gammel, og kan være et sjansespill. Foruten han, er det to urutinerte keepere som Tyskland må dra veksler på. På den annen side er Tyskland en nasjon med gode tradisjoner på målvaktssiden, og de holder som regel høy klasse, de tyske keeperne. På spissplassen ser det meget spennende ut. Podolski, Muller, Klose og Gomez er alle spillere det lukter mål av. Laget trenes fortsatt av Joachim Löw, en mann som har fortsatt litt i samme sporet som Klinsmann. Löw er en mann jeg har sansen for. Tyskland er godt forspent og tar førsteplassen ganske enkelt i denne gruppa.

Australia var et lag som imponerte meg stort under VM i 2006. The Socceroos havner litt i samme klasse som USA i min bok, De har en utrolig stå-på-vilje og er virkelig ett lag. De mangler dog litt på spillesiden. De har enkelte navn som Harry Kewell, Brett Emerton og Tim Cahill, og av disse må nok Tim Cahill stå frem som han gjør i Everton. Gjør han det, kan Australia fort finne på å overraske i denne gruppe, men da må han nok score to eller tre viktige dødballmål. Bakerst har de Mark Schwarzer som jeg vil rangere som en av de beste keeperne i turneringen. Australia trenes av nederlandske Pim Verbeek, som gjør sin siste jobb for the socceroos i VM. Han har trent en hel drøss med nederlandske lag, og er en mann som har den tradisjonelle hollandske filosofien godt inne i blodet. Selv om jeg gjerne skulle ønske det, tror jeg Australia ikke klarer å prestere på godt nok nivå i denne gruppen, men jeg er langt fra så sikker som mange andre.

Ghana var rett og slett små marginer fra å slå ut Brasil i 2006, selv om de tapte 0-3. Det var Ghana som førte kampen, men Brasil som til de grader hadde marginene på sin side og gikk seirende ut. Nå er Essien ute, noe som selvsagt til gi ett stort savn, men jeg tror Ghana vil klare å gå videre fra denne gruppen. Artig er det jo for oss nordmenn at vi har med en spiller fra norsk tippeliga på dette laget. Anthony Annan kommer ganske sikkert til spille fra start i første kamp mot Serbia, og denne kampen tror jeg kommer til å bli avgjørende for hvem som av de to lagene som går videre fra denne gruppen. Det som da er noe spenstig er at laget trenes av serberen Milovan Rajevac. Tipper denne mannen vet hvordan man man knekker et serbisk lag. Ghana går videre som lag nummer to fra denne gruppen.

Serbia er ett lag som av mange spås å bli en overraskelse i dette sluttspillet. Der er ikke jeg enig. De har riktignok en bra sentrallinje med Vidic, Stankovic og Zigic, men resten er etter min mening ikke bra nok, De kvalifiserte deg i overbevisende stil, da de utklasset Frankrike og resten av gruppa de var i. Men de har vist klare svakheter i oppkjøringskampene. De kommer også til å slite med røde kort og ikke så rent få karantener allerede i gruppespillet, og de har ikke stall nok til å takle dette. De trenes av Radomir Antic, som stort sett har trent spanske lag. Han har sågar vært innom Barcelona, og det vil tyde på at de forsøker å spille en fin form for fotball. Men til alle dere som har tippet Serbia som sommerens store overraskelse, sorry.

Kamper gruppe D:

Tyskland – Australia 2-0
Serbia – Ghana 1-2
Tyskland – Serbia 3-1
Ghana – Australia 2-1
Ghana – Tyskland 1-1
Australia – Serbia 2-1

Tabell:
1. Tyskland 6-2 7
2. Ghana 5-3 7
3. Australia 3-5 3
4. Serbia 3-7 0

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar