torsdag 10. juni 2010

Gruppe G.

• Brasil
• Elfenbenskysten
• Portugal
• Nord-Korea

Dette blir med rette kalt dødens gruppe, og den består ar tre meget gode lag og ett lag som forventes å bli kasteball. Brasil har enda ikke blitt slått ut i ett innledende gruppespill i ett VM-sluttspill, og aldri har sjansen vært større enn den er denne sommeren. Her kan vi få en gruppefinale i siste kampen, eller en situasjon som gjør at vinneren går videre mens taperen blir utslått i oppgjøret mellom Portugal og Brasil. Dette kommer til å bli tre knalltøffe og jevne oppgjør som avgjør hvem som går videre. Jeg ser det som lite sannsynlig at Nord-Korea vil klare å stjele ett poeng i denne gruppen.


Brasil har som nevnt aldri blitt utslått i gruppespillet i et VM sluttspill. De røk riktignok ut av et slags mellomspill før cuprunden begynte i 1982, men jeg regner ikke med dette som gruppespill. Og jeg må virkelig si at jeg håper de ryker ut denne gangen. I mine øyne er det definitivt ikke sambafotball det Brasil bedriver under Dunga. For det er kapteinen fra 1994 som leder laget fra benken. I sin korte trenerkarriere har han allerede rukket å vinne Copa America, Confederations Cup og skal nå forsøke å vinne VM. Dunga sin fotball treffer ikke hjertene på de gamle stjernene fra 1982-laget, og heller ikke mitt. Socrates har sågar uttalt at han håper Argentina vinner VM i år, og det er sterk kost til å komme fra en brasilianer. Denne gangen er det bakover på banen Brasil ser sterkest ut. I mål har de det som kanskje er verdens beste keeper – Julio Cèsar. Foran han er det en forsvarsfirer som kanskje er den beste i VM, med Lucio som naturlig sjef og Maicon, som kanskje er verdens beste offensive back, men fremover på banen skorter det noe mer. De har riktignok store stjerner som Kaka, Robhino og Luis Fabiano, men jeg mener allikevel det er flere lag som virker mye sterkere enn Brasil offensivt. Kaka har ikke hatt noen glimrende sesong i Real Madrid, og det drivet han hadde med ballen da han spilte i Milan har man ikke sett mye til på San Siro. Robhino er jo en kvalitetsspiller, men jeg synes det virker som om han er litt ’høy på seg selv’. Luis Fabiano bøtter inn mål i Sevilla, og kan sikkert score en del mål i Sør-Afrika. Denne gangen er ikke Ronaldhino med, selv om han har hatt en bra sesong i Milan. Pato er heller ikke med, noe jeg synes er synd. Jeg kan på langt nær si at jeg er sikker på at Brasil ryker ut, det er helt åpent, og all statistikk og fornuft sier jo at de går videre. Men jeg kjenner på hjertet og på ryggmargen og tror derfor Brasil ryker ut i denne gruppen.

Elfenbenskysten vil stille svært svekket hvis Drogba ikke rekker å bli med. Slik sett er det synd for laget at de ikke møter Nord-Korea i første kamp. Meldingene tyder vel på at Drogba vil bli klar, og etter et veldig kort avbrudd vil han ikke lide noe formmessig av skaden i armen. Drogba leder en meget bra angrepsrekke hos løvene og ved sidene av seg får han sin angerspartner i Chelsea, Kalou. Det lukter fart, styrke og mål av dette spissparet. Synes også løvene ser bedre ut på midtbanen og i forsvar enn hva de andre afrikanske lagene gjør, og hvis vi skal få et afrikansk lag i semifinale, tror jeg det blir elfenbenskysten. Brødrene Toure ser ut til å bli sjefer i hver sin lagdel. Yoyo Toure styrer midtbanen og storebror Kolo Toure styrer forsvaret. Sistemann har imidlertid ikke vært like bra i City som han var i Arsenal, men han holder meget høyt nivå. Laget trenes av vår alles kjære Svennis. I løpet av den korte perioden han har vært trener for løvene har han sluppet både journalister som lurer han med spørsmål om å trene andre klubber, ei heller journalister som ringe og utgi seg for å være Kevin Keegan, og det er han nok glad for. Synes Svennis gjorde en god jobb for England, men de har jo ikke selvinnsikt til å se at de ikke er verdens beste lag. Svennis har fått resultater overalt han har vært, kanskje med unntak av Mexico, og det blir spennende å se hva han har fått til på kort tid i Elfenbenskysten. Jeg tror det holder og at løvene gjør et overraskende bra VM.

Portugal en personlig favoritt inder EM i England i 1996. Laget med Couto, Figo og ikke minst Rui Costa traff meg midt i magen. Den gang spilte de virkelig sambafotball. Ofte med mange trekk, før de plutselig satte fart fremover. Men de var også meget gode i kontringsfasen, og drivet og steget Rui Costa hadde med ballen i bena er bare noe jeg har sett hos Brian Laudrup og Kaka i etterkant av 96. Nå er de borte, alle de gamle heltene mine, og Portugal har heller ikke stått for noen drømmefotball de senere mesterskapene. I 2006 slet de seg til en semifinale, men var meget defensivt anlagt under Scolari. De hadde ingen overbevisende kvalifisering og måtte slite seg til play-off seier mot Bosnia-Herzegovina. Den store stjernen er selvsagt Ronaldo, som kan gjøre det helt store på egenhånd. Han scoret imidlertid ikke ett eneste mål i kvalifiseringen, og er nødt til å finne målet hvis Portugal skal ha suksess i turneringen. Det tror jeg verdens nest beste spiller gjør. Ellers så tror jeg både Hugo Almeida og Raul Meireles kan stå frem som offensive profiler hos Portugal. Men det er helt klart ett minus at Nani går glipp av mesterskapet. Bakover ser de bra med Eduardo som en brukbar keeper, men som kan gjøre tabber. Forsvaret er meget solid og i Ferreira, Alves, Carvalho og Miguel eller Contrao har de en meget god forsvarsfirer. Laget trenes av den tidligere Manchester United assistenten Carlos Queiros, som også har opplevd å få sparken i Real Madrid. Han er også samme mann som trente årgangen med Figo og Rui Costa til titler i U-17 vm i 1989 og U-19 i 1991. Jeg tror den siste kampen mot Brasil blir avgjørende og at Portugal faktisk vinner den kampen ganske greit.

Nord-Korea er det jo ikke mange som vet noe om. Men de har visstnok leid inn 2000 profesjonelle supportere og det er kun disse supporterne som landets innbyggere får se hvis de skulle komme til å vinne en kamp. Taper de får visst ikke befolkningen i Nord-Korea vite noe om VM. Greit nok det, men skal det være slik gidder heller ikke jeg å finne noe ut om fotball laget til den lukkede nasjonen. Men jeg tør påstå at de blir gruppens kasteball.

Kamper gruppe G:

Elfenbenskysten – Portugal 1-1
Brasil – Nord-Korea 4-0
Brasil - Elfenbenskysten 2-2
Portugal – Nord-Korea 4-0
Nord-Korea – Elfenbenskysten 1-4
Portugal – Brasil 3-0

Tabell:
1. Portugal 8-1 7
2. Elfenbenskysten 7-4 5
3. Brasil 6-5 4
4. Nord-Korea 1-12 0

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar